تاثیرسواد رسانهای طلاب ومبلّغان افغانستان در ارتقای تبلیغ دین
چکیده
مقاله حاضر برگرفته از یک پژوهش است. که با هدف آگاهی تاثیرسواد رسانهای در ارتقای تبلیغ دین، در بین طلاب ومبلّغان افغانستان( مقیم قم) انجام شده است.
در شرایط کنونی، سواد رسانهای یکی از موضوعات بسیار مهم واساسی در جامعه است. سواد رسانهای یک نوع درک متکی به مهارت که شناسایی وتفکیک رسانهها، ونیزخارج شدن مخاطبان از محیط تسلیم محض در مواجهه با پیام های رسانهای را شامل می شود. برای حصول این هدف به نظریههای اندیشمندان در حوزه سواد رسانهای ونیز به به خصوصیات مهم ارتباط جمعی پرداخته شده است.
روش این پژوهش پیماش وتکنیک جمع آوری دادهها پرسش نامهای می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل طلاب افغانستان (مقیم قم ) وبانمونهگیری غیر احتمالی و حجم نمونه ازمعیارجدول مورگان استفاده شده{248} نفر است. دادههای این تحقیق با استفاده از نرم افزار(spss) مورد تحلیل استنباطی از آزمون(t نمونهای) قرار گرفته است. مهم ترین نتایج که به دست آمده بیانگرآن است که بین سواد رسانهای و هرکدام از ابعاد پژوهش، شناخت ابزارها، شناخت مخاطبان، گزینش پیامها، ویژگی پیام رسان، رابطه معنی دار وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت، سواد رسانهای طلاب در ارتقای تبلیغ دین تاثیر دارند.