عصاره و چکیدة این نوشتار این است که امروزه اکثر اوقات انسانها را اخبار و اطلاع رسانی شکل داده است، در چنین شرایطی رسانههای خبری همواره همراه انسانی است که لحظه به لحظه خبر را یپش روی مخاطبشان قرار میدهد. بدون شک بهترین اخبار و اطلاع رسانی اخباریست که بر اساس اصول بنیادین و شرایط اساسی استوار باشد.
در کل، مخاطب اخباری را دوست دارد که مبتنی بر دو ویژگی عمده باشد که این دو ویژگی با عقل سلیم رابطه بسیار تنگاتنگ دارد. ویژگی اول: رسانه می بایست رویداد یا حادثه با واقع بینی و به دور از پیش داوری ذهنی یا وابستگی سیاسی و سلیقه شخصی در اختیار مخاطب قرار دهد.
ویژگی دوم: سرعت و دقت در رساندن خبر است. اخباری که مبتنی بر این دو ویژگی باشند همواره مورد پسند عامه مردم قرار خواهد گرفت، در زندگی نوین و امروز خبر جزء ذات زندگی انسانها شده، البته نه هر خبری. مردم اخباری را دوست دارد و به ا «ارج میگذارد که خبر را بدون افراط و تفریط به خورد مردم داده و همراه با واقعیت، عینیت، صداقت و سرعت باشد.
نکتة مهم این است که خبر هیچ وقت منحصر به یک جریان، نهاد، کشور و حتی قاره نمیشود، بلکه خبر به ذات خودش فرا کشوری و جهان شمولی است. تنها چیزی که خبر را به یک کشور یا قاره محدود می سازد ابزار و گویش زبانی است که در مدار همان کشور و جغرافیای خاص قابل پخش و فهم است، در کل اخبار آنچه مشترک بین مخاطبان است قضاوت مردم است که معیار تشخیص اخبار خوب و بد است که معیار در تمام زمانها و در همة نسلهای بشری تداوم دارد و همواره معیار ثابت و مثبت است.