رسانهها اﻣﺮوزه ﺑﺨﺸﯽ جداییناپذیر در زندگی انسانها و از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﻤﺮده میشود. اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن کنونی، ﺷﺎﻫﺪ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ غیرقابل پیشبینی در ﻋﺮﺻﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻮده و وضعیت شبکههای تلویزیون، پس از سال 2001 و در دور ﺟﺪﯾﺪ رسانههای ﺻﻮﺗﯽ، ﺗﺼﻮﯾﺮی پا ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ فعالیتهای اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ. پیدایش قارچگونه تلویزیونها در افغانستان، توجه مردم را به خود جلب کرده و موجب کارکردهای مثبتی و منفی شده که برخی از تأثیرات مثبت و منفی تلویزیون بر مخاطبان ازجمله پرکردن اوقات فراغت، جامعهپذیری، یادگیری، اختلال در فعالیتهای کودکان، و نیز تأثیر فیلمها بر کودکان و تأثیر آگهیهای تلویزیونی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای به حداقل رساندن کارکردهای منفی آن ارائه نموده است. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎور آﮔﺎﻫﺎن ﻋﺮﺻﻪ رﺳﺎﻧﻪ، علیرغم رﺷﺪ ﮐﻤﯽ رسانهها در اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن، ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ندارد.