اسلام هراسی و تبلیغات فرهنگی غرب در رسانه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی تبلیغ و ارتباطات

چکیده

اسلام هراسی در رسانه­های غربی از یازده سپتامبر به بعد به اوج خود رسید و این موج هم‏چنان به اشکال مختلف ادامه دارد. در تبلیغات رسانه­ای سه عنصر، نقش اصلی را ایفا می­کند:
 1- پیام دهنده. 2- گیرنده پیام. 3- موضوع و محتوای پیام.
در شرایط کنونی جهان، رسانه جایگاه ویژه­ای برای خودش دست و پا نموده است. علت اهمیت رسانه­های جمعی به خاطر ویژگی­هایی است که در آن وجود دارد:
1- سرعت انتشار 2- نظم انتشار 3- گستردگی در نشر 4- تداوم مطالب منتشره 5- فراگیر، پوشش مخاطبان، دست­یابی به قضاوت و داوری، انبوه مخاطبان، به صورت عام و خاص، دسترسی آسان با کمترین هزینه به آنچه که تمایل دارند.در علوم ارتباطات، تبلیغات به گونه­ای متفاوت ارائه شده است:
1ـ تبلیغات سفید؛ که بسیار دقیق است.2ـ  تبلیغات سیاه؛ که غیرواقعی می­باشد. 3ـ تبلیغات خاکستری؛ که حالت میانی در نظر است.
تعریف رسانه آن­طور که ویلبر شرام می­گوید: به طور کلی در فراگرد ارتباط، می­خواهیم با گیرنده پیام خود، در یک مورد و مسأله معینی، همانند و اشتراک فکر ایجاد نماییم. رسانه در حقیقت وسیله‏ای برای ارتباط برقرار نمودن با دیگران است، یعنی رسانه وسیله است و وسیله همان پیام ست.
 
 

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم
1- ابی­القاسم، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القران، نشراسماعلیان، قم، 1362ش.
2_ اشرفی، حسن، کاظم پور، زهرا، جغرافیای سیاسی اطلاعات، نشر چاپار، چ اول، تهران 1386.
3- احمدی، حمید، ریشه­های بحران در خاورمیانه، نشر کیهان، تهران؛ 1369.
4- ابن ابراهیم ،علی، الاستشراق فی خدمة التنصیر و الیهودیه، جامعة محمد بن سعودیه 1410ق..
5- ساروخانی، دائره المعارف علوم اجتماعی، نشرموئسسه کیهان، 1370.
6- سبحانی، جعفر، الوهابیه فی المیزان، قم : نشراسلامی، بی تا.
7_ سلطانی فر، محمد، رسانه و هویت، ناشر: مرکز تحقیقات استراتیژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران ، چ1، 1390.
8- سمتی، محمد مهدی، عصر سی ان ان، ترجمه نرجس براهوی، نشر نی، تهران 1385.
9- صبری، حمید، اسلامی، علی، روابط مدرن، ناشر: هماذر، چ1، 1384.
10- کیا، علی اصغر، رسانه­های نوین ، ناشر: سازمان معین ادارات ، چ2، 1387.
11 - نگارش حمید، مقیمی فر، رحمتی رضا، پژوهشگاه تحقیقات اسلامی، نشر زمزم هدایت، چ1، 1384.
12- مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها،1371.
13- مجله حوزه، نگرشی بررسانه­های گروهی جهان، شماره140، ص112.