هدف از این پژوهش استخراج شیوههای تبلیغی پیامبران الهی در سوره هود. در دنیای معاصر که چالشهای فکری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری فراروی مبلغان دینی قرار دارد، بهره گیری از الگوهای قرآنی و پیامبرانه میتواند افقهای تازهای پیش روی فعالیتهای تبلیغی بگشاید. روش پژوهش حاضرتوصیفی-تحلیلی بوده و با تکیه بر روش تفسیری و استنطاقی شهید صدر، تلاش شده تا لایههای پنهان و راهبردهای تبلیغی پیامبران در آیات سوره هود کشف و تبیین گردد، روش استنطاقی به عنوان روشی نوین در استنطاق و استخراج مفاهیم از متن قرآن امکان فهمی عمیقتر و کاربردیتر از آیات برای مخاطب فراهم میآورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که پیامبران الهی در سوره هود از یازده شیوه تبلیغی بهره گرفتهاند. این شیوهها عبارتاند از: تبشیری، نصیحتی، انذاری، جدالی، سوالی، داستانی، اعجازی، استدلالی، غیر مستقیمی، دعایی، شیوه همکاری، تبیین پیامدهای شرک و گناه همدلی با مخاطب، و رعایت عدالت در گفتار بهرهگیری از آیات الهی و تأکید بر صداقت و پاکدامنی در زندگی شخصی مبلغان. این شیوهها نهتنها با اصول جهانی تبلیغ دین سازگارند، بلکه با شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی در جهان نیز انطباق دارند. نتیجه تحقیق نشان میدهد که بهرهگیری از الگوهای تبلیغی پیامبران نهتنها از منظر نظری و دینی معتبر است، بلکه میتواند راهکارهایی عملی، مؤثر و بومیشده برای مبلغان دینی در جهان ارائه دهد. از اینرو توصیه میشود مبلغان دینی با مطالعه عمیق قرآن به ویژه سورههایی در سوره هود شیوههای تبلیغی خویش را با الهام از پیامبران الهی بازسازی کنند تا در رساندن پیام توحید، عدالت و اخلاق موفقتر عمل نمایند.