شیوه های تبلیغ در دین اسلام

نویسنده

دکترای علوم اجتماعی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

توجه به مهارت‌های مهم در امر تبلیغ دین می‌تواند زمینه‌ساز اثربخشی این نوع از فعالیت‌ها باشد. عدم به‌کارگیری درست این مهارت‌ها می‌تواند این باور را به مبلّغان دهد که مردم این عصر از دین‌گریزان شده‌اند؛ درحالی‌که در اغلب موارد این باورِ نادرست نشئت‌گرفته از عدم به‌کارگیری درست مهارت‌های لازم در امر تبلیغ دین است. یکی از مهارت‌های بسیار مهم که به‌گونه‌ای شالوده و اساس شکل‌گیری تبلیغ بوده و لازم است مبلّغان دینی آن را به‌درستی آموخته و در تبلیغ به کار بگیرند «مهارت ارتباط مؤثر» است که خود از دو «هنر سخن گفتن» و «هنر گوش دادن» مهارت تشکیل‌شده است. در این نوشتار پس از تبیین واژگان مهارت، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و تبلیغ به تبیین مؤلفه‌های شکل‌دهنده ارتباط مؤثر پرداخته‌شده است. درنهایت آنچه هدف این نوشتار است بیان شیوه‌های کسب مهارت ارتباط مؤثر است که به‌طور جداگانه به بیان گام‌های کسب این مهارت توجه شده و از آسیب‌های به‌کارگیری آن نیز سخن به میان آورده شده است این نوشتار کوشیده است تا مهارت‌های کلان و خُرد را در حوزه روابط بین فردی بیان کند و آن‌ها را برای مخاطب خاص «مبلّغان» باورپذیر سازد و انطباق دهد. این مهارت‌ها شامل سه بخش عمده است: مهارت‌های لازم برای شروع ارتباط مهارت‌های لازم برای ادامه ارتباط و مهارت‌های سازگاری با دیگران. نگارنده پس از بیان ریز موضوعات وارد مقایسه و تطبیق با آموزه‌های دینی شده است و با تحلیل و توصیف.

کلیدواژه‌ها