دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه ، عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات مو سسه آموزش عالی علوم انسانی
چکیده
رسانه در جهان کنونی جایگاه ممتاز و بیبدیل را در تمام عرصههای زندگی بشری برای خودش رقمزده است؛ و با تأکید بر آموزش و تبلیغ نماز میپردازد. نماز برای دستیابی به هدف نهایی تربیت اسلامی، بهترین وسیله است. موضوع بحث این نوشتار مربوط به استفاده از روشهای تربیت دینی در رسانه ملی (تلویزیون) برای سوق دادن کودکان و نوجوانان به نماز است. ازجمله این شیوهها، روش اعطای بینش و روش دعوت به ایمان در رسانه است. دراینباره، بر اساس تأثیر عامل انگیزش، دیدگاه دو تن از روان شناسان (مزلو و کلبرگ) مورداستفاده قرارگرفته است. همچنین بهروشهای تلقین و القا، اسوه سازی، آراستن ظاهر، تزیین کلام و زمینهسازی اشاره میشود. در مورد موضوع زمینهسازی، عوامل ایجادکننده دقت از دیدگاه روانشناسی بیان میشود که میتواند در تربیت دینی از طریق رسانه مؤثر واقع شود. در انتها پس از نتیجهگیری، راهکارهای عملی در باب تبلیغ و آموزش نماز در رسانه، با توجه به ارکان ارتباط (فرستنده پیام، مخاطب، پیام، روش و ابزار ارتباط) ارائه میشود.