نقش رعایت آداب در اثربخشی تبلیغ

نویسنده

دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه فقه و معارف اسلامی سطح چهار

چکیده

هر جامعه‌ی داراى ارزش‌ها و هنجارهاى مخصوص به خود است که فرهنگ آن جامعه را تشکیل مى‌دهد و هر جامعه‌ شیوه‌ی خاص زندگى خود را دارد و با آن شناخته می‌شود رفتار می­کند. آداب هستند که افراد جامعه در رفتارهاى‌ عادى خود اعمال مى‌کنند. به عبارتى، آداب اجتماعى، رفتارى هستند که بر اثر تکرار فراوان و تثبیت کنش‌هاى متقابل اجتماعى‌ فراهم مى‌آید. کلیه آداب از سوى جامعه داراى ارزش و اهمیت یکسانى نیستند و باتوجه به فرهنگ‌ها و تاریخ‌ها متفاوت بوده‌اند.
 رعایت آداب اخلاقی و اجتماعی در موفقیت و اثر گذاشتن بر وی مخاطبان نقش مؤثری دارد بخصوص توجه و رعایت به نحوه‌ای سخن گفتن و استفاده از کلمات ونیز آراستگی ظاهری موجب می‌گردد تا شنوندگان پیام تحت تأثیر سخنان گوینده قرار بگیرند. در این نوشتار سعی شده است به آداب ظاهری و باطنی اشاره گردد که موردتوجه مخاطبان بوده مانند نحوه لباس و ظاهرو آرایش سروصورت ونیز استفاده از ادبیات و واژه­ها در سخن گفتن که هرکدام به‌نوبه خود پیام‌رسان را در انتقال محتوای پیام کمک می­کند و در دل مخاطب نقش می‌بندد.
 

 

کلیدواژه‌ها