دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه ، عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات مو سسه آموزش عالی علوم انسانی
چکیده
در شرایطی امروزی جذب مخاطب، برای پیامرسان و پیام دهنده باید در اولویت برنامههای تبلیغاتی قرار بگیرد بهصورت علمی مبلغان که با این رویکرد قدم به عرصه رسانه جهانی میگذارد باید کاری کند که رسانه مبلغ؛ برای مخاطب جاذبه داشته باشد. رعایت این امر، باعث میشود که از همان لحظههای آغازینِ گفتار یا نوشتار، مخاطبان، جذب مفاهیم یا موضوعات شده و تا پایان ارتباط تأثیرگذار و تمامعیار با فرستنده پیام برقرار نمایند و در خود نوعی روشنگری نسبت به خواستههایشان احساس نموده و هر بحثی را پاسخی به پرسشهای خود دانسته و فرستنده پیام را دارای سلیقه خوب شایسته دیدگاهی نو و باخبر از نیازهای روز و صاحبنظر در مسائل فکری فرهنگی امروز و فردای جامعه بیابند. پروردگار حکیم این ویژگی ضروری مبلغ را تحت عنوان «بصیرت» یادکرده و به رسول خدا چنین میفرماید: «قل هذهِ سبیلی اَدعوا الی اللّه علی بصیرة اَنا و من اتّبعَنی» یوسف؛ 108) بگو این است راه من که من و هر کس پیروی ام کرد با بصیرت و بینائی بهسوی خدا دعوت میکنیم. اساساً برای توانمند گری در هر کاری انسان نیازمند به تصور و آگاهی است. ازاینرو شناخت و بینش صحیح در امر جوانان برای هدایت و راهنمایی آنان یک امر ضروری و واجب است. حضرت رسول (ص) میفرماید: «مَن عَلی غیرِ عِلمٍ کان ما یُفْسِدُ اکثَر مِمّایُصْلِح» (الکافی ج 1؛ 44) «هر که بدون دانش وارد کاری شود بیشتر مایه فساد است تا اصلاح»