فارغ التحصیل سطح چهار- کارشناسی ار شد تبلیغ و ارتباطات
چکیده
در این تحقیق، پرسش اصلی این است که « ظرفیت رسانههای جمعی با تأکید بر تلویزیون، در تضعیف و تقویت هویت دینی چیست؟». تلویزیون را میتوان بهمثابه شمشیر دولبه دانست که از سویی در خدمت اهداف دین به کار گرفته میشود. و درعینحال میتواند ریشه و باورهای مذهبی افراد را به سستی سوق دهد. رسانه بهویژه تلویزیون ابزار است که میتواند از کیان مذهب و دین دفاع کند، آن را قویتر و توانمندتر سازد ، و درعینحال این ظرفیت را دارد تا کجفهمی و سوءتعبیر را ترویج نموده و پیرامون آن را از خود جدا و تضعیف نمایند. ازاینجهت با توجه به ظرفیت بیبدیل تلویزیون که دارای یک ظرفیت فراگیر است، مسئولیت انتقال میراث اجتماعی و هویت دینی از نسل به نسل دیگر را بر عهده دارد، با توجه به سؤالات موردنظر در این تحقیق از روش تحقیق که هم جنبه توصیفی وهم جنبه تحلیلی دارد استفادهشده است. بنابراین روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی است.آنچه بهدستآمده از این تحقیق بر پایه سؤالات مطرحشده در طی چند فصل، نشان مدهد که ظرفیت تلویزیون در تضعیف و تقویت هویت دینی موجد هویتیابی دینی میشود، و ماهیت ابزاری تلویزیون میتواند در خدمت تبلیغ مفاهیم دینی قرار گیرد.