رسانه و کارکردهای تبلیغ دینی

نویسنده

دانش آموخته سطح چهار حوزه ـ جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

پیشرفت رسانه اکنون در همه جوامع رو به توسعه و پیشرفت است. رسانه­ها دارای کارکردی مختلفی در جامعه است. می­توان از رسانه در امر تبلیغ آموزه­های دینی استفاده کرد. ورود رسانه در همه عرصه زندگی و تغییر سبک زندگی در جوامع بشری را به دنبال دارد و رسانه­ها در خصوصی­ترین بخش از زندگی انسان­ها ورود پیداکرده رفتار انسان­ها را به‌شدت تحت تأثیر  قرار داده است که می­توان از این ابزار استفاده مثبت و منفی کرد و بستگی به نحوه بهره­برداری و نگرش­ها و رویکردهای استفاده‌کنندگان دارد که در جهت ایجابی و سلبی آن بهره برد. در این میان می­توانند متولیان امور دینی و تبلیغی از رسانه­ها برای دستیابی امور معنوی و تبلیغ دین و آموزه­های آن، استفاده کرد. 
در این نوشتار به ارائه راهبردهای بهره­مندی از کارکردهای رسانه در امر تبلیغ دینی پرداخته می­شود:

پای بندی به اصول ارزشی مشترک. 3. ساختن فیلم متناسب با باورهای ملی ـ مذهبی.
تولید فیلم با رویکرد دینی بومی. 4.  نهادینه‌سازی فرهنگ دینی.  همه راهبردهای ذکرشده هنگامی پا به عرصه وجود می‌گذارد که متولیان رسانه و متصدیان رسانه‌ای نسبت به فرهنگ دینی، دغدغه داشته باشند. در این میان، مبلغان و متولیان فرهنگ دینی نیز باید در برابر فعالیت رسانه‌ای منفعلانه عمل نکنند. مبلغان آگاه و توانمند باید در استفاده از فرصت‌های رسانه‌ای به‌ویژه نوع دیداری آن احساس وظیفه کنند و به نسبت علاقه‌مندی خویش، توانمندی‌هایشان را در این زمینه افزایش دهند.

 

 

کلیدواژه‌ها