دانش آموخته سطح چهار حوزه ـ جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
پیشرفت رسانه اکنون در همه جوامع رو به توسعه و پیشرفت است. رسانهها دارای کارکردی مختلفی در جامعه است. میتوان از رسانه در امر تبلیغ آموزههای دینی استفاده کرد. ورود رسانه در همه عرصه زندگی و تغییر سبک زندگی در جوامع بشری را به دنبال دارد و رسانهها در خصوصیترین بخش از زندگی انسانها ورود پیداکرده رفتار انسانها را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است که میتوان از این ابزار استفاده مثبت و منفی کرد و بستگی به نحوه بهرهبرداری و نگرشها و رویکردهای استفادهکنندگان دارد که در جهت ایجابی و سلبی آن بهره برد. در این میان میتوانند متولیان امور دینی و تبلیغی از رسانهها برای دستیابی امور معنوی و تبلیغ دین و آموزههای آن، استفاده کرد. در این نوشتار به ارائه راهبردهای بهرهمندی از کارکردهای رسانه در امر تبلیغ دینی پرداخته میشود:
پای بندی به اصول ارزشی مشترک. 3. ساختن فیلم متناسب با باورهای ملی ـ مذهبی. تولید فیلم با رویکرد دینی بومی. 4. نهادینهسازی فرهنگ دینی. همه راهبردهای ذکرشده هنگامی پا به عرصه وجود میگذارد که متولیان رسانه و متصدیان رسانهای نسبت به فرهنگ دینی، دغدغه داشته باشند. در این میان، مبلغان و متولیان فرهنگ دینی نیز باید در برابر فعالیت رسانهای منفعلانه عمل نکنند. مبلغان آگاه و توانمند باید در استفاده از فرصتهای رسانهای بهویژه نوع دیداری آن احساس وظیفه کنند و به نسبت علاقهمندی خویش، توانمندیهایشان را در این زمینه افزایش دهند.