اصول و روش‌های تبلیغ اسلام

نویسنده

دکترى اقتصاد اسلامى ـ جامعه المصطفی(ص) العالمیه

چکیده

همواره انتخاب روش‌های مناسب تبلیغى از دغدغه‌های اصلى مبلغان دین بوده است. باظهورفناوری‌های نوین ارتباطی،این پرسش مطرح می‌شود که با وجود رسانه‌های جدید، آیا ادامه تبلیغ،به روش‌های سنتی، کارآمد است ی الازم است مبلغان سراغ شیوه‌های جدید رفته و باتبلیغ چهره به چهره وداع کنند؟ این مقاله با هدف تبیین اهمیت ویژگی­های تبلیغ چهره به چهره نگاشته شده است.بهنظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های آن همچنان ضروری است که کانون توجه مبلغان دینی باشد.دراین مقاله،پ از تعریف تبلیغ اصول و اشاره به اهمیت و جایگاه آن،ویژگی‌های این اصول و روش تبلیغی را ازلحاظ پیام‌رسان مخاطب، پیام، اثرگذاری،بازخورد گیری و  بررسیمی‌کنیم.یکیازمهارت‌های بسیارمهم که به‌گونه‌ای شالوده و اساس شکل‌گیری تبلیغ بوده ولازم است مبلّغان دینی آنرا به‌ درستی آموخته و درتبلیغ به کارمهارت تشکیل‌شده است.دراین نوشتار پس ازتبیین واژگان مهارت‌های زندگی مهارت‌های ارتباطی و تبلیغ به تبیین مؤلفه‌های شکل‌دهنده ارتباط مؤثرپرداخته‌شده است. درنهایت آنچه هدف این نوشتاراست بیان شیوه‌های کسب مهارت ارتباط مؤثراست که به‌طورجداگانه به بیان گام‌های کسب این مهارت توجه شده وازآسیب‌های به‌کارگیری آن نیزسخن به میان آورده شده است این نوشتارکوشیده است تامهارت‌های کلان و خُرد رادرحوزه روابط بین فردی بیان کند وآن‌هارابرای مخاطب خاص((مبلّغان))باورپذیرسازد وانطباق دهد.این مهارت‌ها شامل سه بخش عمده است: مهارت‌های لازم برای شروع ارتباط مهارت‌های لازم برای ادام هارتباط و مهارت‌های سازگاری.
 

کلیدواژه‌ها