تبلیغ ارزش‌ها از نگاه دین اسلام

نویسنده

دانش پژوه کارشناسی ـ معارف اسلامی تربیت ـ جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

ارزش­ها تبلیغى پیامبر از جهاتى و به عللى براى ما می‌تواند اسوه و سرمشق باشد؛ نخست ازآن‌جهت که ارزش‌هایی­ است که خداوند به او و آموخته است و لغزش و خطاپذیرى در آن‌ها راه ندارد؛ لذا اگر به‌درستی درک، تفسیر و به اجرا گذاشته شود؛ نتیجه‌بخش خواهد بود، دوم ازاین‌جهت که روش‌ها و سنن پیامبر در تمام امور به توصیه خداوند اسوه­هایى براى همه مؤمنان است. شناخت ایده‌ها و نظرات جوانان درباره شخص مبلّغ، به‌ویژه افرادی­ که در سمت و جماعات قرار دارند. مبلّغ باید خود را از دیدگاه مخاطبان خویش ارزیابی کند تا با تغییر در روش‌ها و اتخاذ سیاست‌های رفتاری و تبلیغی مناسب سطح موجود را به بالاترین سطح مطلوب برساند. برای دستیابی به شناخت تقریبی از عوامل جاذبه و دافعه جوانان از یک مبلّغ یا از دیدگاه خود جوانان می‌توان به نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده توجه نمود و نقاط جاذبه را تقویت کرد و نقاط دافعه را از بین برد.
 تبلیغات منقطع که مخصوص ایام خاصی­ است؛ یعنی به مناسبت خاصی، مردم مورد هجوم انبوه اطلاعات قرار می‌گیرند و در آن‌ها شورانگیزی به وجود می‌آید؛ امّا هنوز اطلاعات داده‌شده در مخاطب تثبیت نشده است که تبلیغات قطع و ارتباط بین مبلّغ و مخاطب هم منقطع می‌گردد. تبلیغات متصل که مبلّغ بر اساس نیاز مخاطب و برنامه‌ریزهای خود به‌طور دائم با آن‌ها در ارتباط است و به‌جای وارد آوردن انبوه اطلاعات به‌طور مرحله‌ای و پله‌ای عمل می‌کند و بیشتر درصدد تثبیت اطلاعات در افراد و به منصه ظهور نشاندن در رفتار و گفتار مخاطب هستند.
 

 

کلیدواژه‌ها