رسانه و نقش تربیتی آن بر کودکان و نوجوانان

نویسنده

دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه فقه و معارف اسلامی سطح چهار

چکیده

امروزه رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش‌دهنده ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان هست و در تغییر رفتار اجتماعی و فرهنگی آنان، نیز دارای نقش مهمی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان است. بدین منظور، با بررسی نمونه‌های از والدین و کودکانِ و نوجوانان که با پرسش­نامه‌های که توسط محققان فراهم‌شده بود، مورد آزمون واقع شدند. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از رسانه‌های جمعی و رشدِ شناختی و اجتماعی و فرهنگی. کودکان رابطه معنا‌داری وجود دارد؛ امّا بین میزان استفاده از رسانه‌های جمعی و رشد عاطفی و روانی کودکان رابطه معنا‌داری وجود ندارد.رسانه به مجموعه ابزارهای انتقال‌دهنده پیام و اطلاع‌رسانی گفت می­شود امروزه رسانه­ها و شبکه‌های اجتماعی به­عنوان یکی از مهم‌ترین ابداعات و اختراعات بشریت در چند دهه اخیر بوده است که باقابلیت و کارکردهای متعدد و گوناگون و گسترش یافتن روزافزون بخش­های مختلف آنان زندگی انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است و هدف اصلی این وسایل و شبکه­های اجتماعی که به‌عنوان ابزارهای اصلی انتقال و گسترش‌دهنده ارزش­های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی و فرهنگی آنان برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان­های سراسر دنیا و ایجاد تغیر و تحول در عرصة ارتباطات و تبادل اطلاعات و ارزش‌های فرهنگی و انسانی و اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رسانه­ها بر تربیت کودکان و نوجوانان است که در این مقاله به نقش رسانه­ها به جهت‌بخشی افکار و رفتار کودکان، پرداخته‌شده و یافته‌های این نوشتار آن است که امروزه رسانه نقش تعیین‌کننده در تربیت کودکان دارد به‌خصوص رسانه­های تصویری مانند اینترنت و شبکه­های اجتماعی آن مانند ماهواره و تلویزیون

کلیدواژه‌ها