تبلیغ دین و هدایت مردم به ارزشهاى الهى از اصول رسالت و سنت پیامبران و جوهره ادیان توحیدى و از شاخصههاى مهم دیندار پیروان انبیاء به شمار میآید. براى بهسازى انجام وظیفه الهى شایسته است تبیلغ در حوزههاى مختلفى همچون ( محتواى تبلیغ) بر رسى شود که البته در هر حوزه اقتضائات ویژه خود را مىطلبد. در این پژوهش ابعاد اخلاقى مبلغ در اصول تبیلغ بررسى مىشود. در شرایع آسمانى، تبیلغ دین بر پایه دین فهمى و دیندارى مبلغ و آراستگى او به فضائل اخلاقى بنا شده است. از این رو، شناخت بایستههاى مبلغ و بهرهگیری از فضائل اخلاقى بر اساس آیات قرآن و منابع دین برای بهبود ظرفیتها عرصهى تبلیغ و ارتقاى ابعاد اخلاقى، از ضرورتهاى امر تبلیغ به شمار میرود.
اگر سخن گوینده بر اساس باور قلبى باشد و از عمق جانش برخیزد دعوت او به ارزشهاى الهى تاثیرگذار است. از این رو، بررسی پدیده گزارشگری و تحلیل عناصر سازنده آن، به گونهای که تلاشی متواضعانه برای بررسی و کشف میراث دینی است، برگرفته از قرآن کریم و متون دینیاست محصولی جدید در سطح ارائه متون قرآنی، به نحوی عینی با توجه به گزارش و شرایط آن که باید برای رسیدن به اندیشه و وجدان این بشری اتخاذ میشود تا اینکه شخصیت و زندگی او بر اساس و کنترلهای قرآنی تغییر کند.