نقش تبلیغ در شکوفایی فطرت

نویسنده

دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه ، عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات مو سسه آموزش عالی علوم انسانی

چکیده

 تبلیغات به‌عنوان ابزارتأثیرگذار، در هدایت افکار و رفتار انسان، می‌تواند نقش کلیدی در شکوفایی یا تضعیف فطرت پاک انسانی ایفا کند. فطرت، به‌عنوان سرشت الهی و گرایش ذاتی انسان به خیر، زیبایی و حقیقت، تحت تأثیر محتوای تبلیغاتی قرار می‌گیرد. این پژوهش، با روش تفسیری-  تحلیلی و با استناد به‌منابع اسلامی قرآن و روایات، به‌بررسی نقش تبلیغ در بیداری فطرت می‌پردازد.
 فرایند تحقیق در این پژوهش به این امر، متمرکزاست، که تبلیغات مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی ؤ الهی، زمینه‌ساز شکوفایی فطرت هستند، در حالی که تبلیغات مادی‌گرا و گمراه ‌کننده می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن ارزش‌های انسانی و نابودی فطرت الهی انسان، شوند. تبلیغ دینی و نجات انسان جهت ثبات و امنیت اخلاقی و روانی جامعه است چنان‌که در جهان صنعتی تبلیغات را باعث پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی می‌دانند. کشورهای جهان، با برنامه تبلیغاتی و کارشناسان رسانه‌ای از مکاتب و اعتقادات دینی و فرهنگ ملل خود، محافظت می‌کند.
 با فعالیت تبلیغ دینی و رسانه‌ای می‌توان، زمینه بازگشت، به‌اصالت انسانی را فراهم و فرهنگ اسلامی را در جهان صنعتی‌ گسترش داد، تبلیغات صحیح و هدف‌مند باعث نجات انسان و امنیت صلح و آرامش، در جامعه و کانون گرم خانواده می‌گردد. روند سازی نقش تبلیغ؛ در شکوفایی فطرت انسان، یک نوع بازگشت به آن‌چه که ذاتاً انسان باید باشد، قابل دسترسی‌است. طبیعت و فطرت انسان امری تکوینی و جزو از خلقت انسان‌است که با ابعاد روحی و معنوی انسان گره خورده است تبلیغ دینی در شکوفایی فطرت، هدایت راهبردی را ایفا می‌کند.
 

 

کلیدواژه‌ها